Klar til genstart?
Tirsdag den 28. april kl. 8.30 var jeg på vej til BLOXHUB og en spændende dag fyldt med pitches i "Innovation til Marked". Jeg stod på Hovedbanegården kl. 8.30. Midt i normal myldretid var der rungende tomt. Øde. Ingen mennesker. Det er sådan, rigtig mange virksomheder har oplevet verden de sidste to måneder.
Nu åbner Danmark op igen, og lige om lidt vil Hovedbanen være fuld af liv, måske næsten back-to-normal. Eller sådan vil det se ud på overfladen. For der er sket noget. Gennem min dialog med kunder og netværk har jeg fået bekræftet, at intet bliver som før.
På den korte bane er der tydelige vindere og tabere, men det behøver ikke være sådan på lang sigt, hvis man har det rigtige fokus i sin strategi. En stærk genstart kræver i hvert fald to ting:
1. Et perspektiv, der er udefra-ind. Kom ud af maskinrummet og kig på kunderne. Har kundernes behov ændret sig, hvor opstår de nye markeder, og er magtbalancen i industrien forandret? Kig på trends, der måske forandrer din kategori og din kontekst - og vær nysgerrig!
2. Gå tilbage i din forretning og se indefra-ud. Hvor er de (nye?) kommercielle muligheder? Vurder dine ydelser, produkternes styrke og industriens attraktivitet.
Coronakrisen vil stå tilbage som et "entry-point". Et definerende tidspunkt i vores liv, der påvirker os så markant, at vi som mennesker (og forbrugere/kunder) vil se på verden med nye øjne. Vores ønsker for fremtiden, vores handlemønstre og fokus vil være forandret ikke bare på den korte, men på den lange bane.
Samtidig viser analyser, at kun 5% af virksomheder reelt er åbne for forandring. Du skal selvfølgelig sørge for ikke at blive en del af den statistik. Midt i lettelsen over at kunne komme tilbage til normalen er det let at genstarte uden at få kastet et kritisk og nysgerrigt blik på sig selv. Men det er NU, man som virksomhed skal lave sin due diligence – uanset om man er tilbage fra nedlukning eller puster ud efter en travl tid (for dem er der heldigvis også nogle af).
Graden af forandring afhænger ligesom konsekvenserne af dit udgangspunkt og ikke mindst af den branche, du er i - det har bl.a. WARC analyseret sig frem til:
Uanset hvor du befinder dig i matricen, så er chancen der nu for at genstarte, så det styrker din virksomhed og dit brand. Jeg er klar, hvis du vil høre mere om, hvordan genstarten kan blive langtidsholdbar.
Held og lykke med din genstart!