Hvad er linket mellem præsten og dit brand?
Præst: Jeg er træt af fordybelse – ”Jeg vil bare på Brøndby Stadion og råbe dumme ting”. Sådan lød en overskrift i Berlingske i weekenden. Det er ikke hverdagskost, at en fagperson åbent italesætter ønsket om at handle stik imod det, der er grundpillen i sit virke.
Historien som sådan er derfor interessant i sig selv. Men fra et marketing-synspunkt sætter præstens udbrud også fingeren på et andet relevant perspektiv: Hvad gør corona ved os som mennesker – hvordan påvirkes vores liv og dermed også vores behov? Med andre ord, hvordan påvirkes kunderne?
”Verden vil aldrig blive den samme igen”. ”Enden på globalisering”. ”Først om 3 år har vi et New Normal”. Der er mange profetier om verden post-corona. Betyder det, at der opstår nye behov, nye drivers, som påvirker efterspørgslen, og som brands skal forholde sig til for at holde fast i eksisterende kunder, positionere sig endnu stærkere over for dem og forhåbentlig tiltrække nye?
Et brand er defineret af sit DNA, og alle der har arbejdet med mig ved, at DNA’et fra min stol er et grundlæggende og langsigtet fundament, som alle virksomhedens aktiviteter og vækststrategier bør tage udgangspunkt i. Derfor er det heller ikke noget, man bare ændrer. Men man skal ikke tage skyklapper på. DNA’et skal være dynamisk, og det skal tage bestik af sin omverden, så det til stadighed er relevant og tidssvarende, og så man kan gribe nye muligheder.
Coronakrisen bør udløse et brand-eftersyn, hvor virksomheden kigger på sit brand og spørger sig selv, om vi stadig ræsonnerer med kundernes behov og dynamikkerne i markedet og i samfundet. Har vi stadig en kant, der giver os “claim to fame”. Er der brug for at justere, og er der nye bolde, vi kan gribe?
Udgangspunktet for brand-øvelsen er kunderne, og netop derfor er præstens udtalelse så interessant. For mon også dine kunder har forandret sig til noget, du ikke havde forventet? Og hvis ja, til hvad …?