Blog

Genstart for Danske Bank?

 
Danske bank_EFB.JPG

Hvorfor betyder det noget, om der er danskere i ledelsen?

I går havde Berlingske en tophistorie, hvor man problematiserer det lille antal danskere i ledelsen af Danske Bank. Da jeg læste artiklen, måtte jeg lige stoppe op et øjeblik, for umiddelbart virkede det på mig som en gammeldags og konservativ analyse. Så længe jeg kan huske har de virksomheder, som jeg har beskæftiget mig med, haft blikket rettet på det modsatte: Vi har diskuteret, hvordan vi i danske virksomheder kan få et mere internationalt udsyn ind i forretningen, og hvordan vi som et lille land i en globaliseret verden på den måde kan styrke vores konkurrencekraft. Der har været et stort fokus på at få andet end danske verdensopfattelser ind i de vigtigste beslutningsfora.

For som Berlingske også peger på, så betyder det noget, hvem der er med til at sætte retning – både hvad angår forretningen og når det drejer sig om det værdimæssige ståsted. Ledelsen i en virksomhed er kulturbærere, og kulturen – virksomhedens værdier – er støt og roligt blevet vigtigere og vigtigere for virksomheders vækst og potentiale. Det hænger sammen med en anden udvikling – nemlig det faktum at tillid er en stadigt vigtigere valuta. Stærke virksomheder og deres brands bygger i høj grad på tillid til virksomhedens ansvarlige optræden. Faktisk er ansvarlighed nu tre gange så vigtigt for et brands styrkeposition som det var for 10 år siden – og samtidig er det blevet sværere og sværere at opnå.

Tillid er ikke noget, du kan købe dig til. Det er noget, du kan opbygge ved at skabe relationer over tid og ved at være transparent og autentisk – eller ægte for nu at bruge et mere jordnært udtryk. Og hvis udgangspunktet er noget fremmed, så er vejen simpelthen bare længere. Når der er meget lidt dansk tilbage i Danske Bank, og vi ikke kender de værdier, der er trådt i stedet, så mister vi tilliden. Det er særlig kritisk her, fordi banken har et kæmpe samfundsansvar i Danmark. Men det er også paradoksalt, fordi det genopretningsarbejde, banken har foran sig, bygger på en række mildest talt uheldige sager, der jo faktisk er sket under en ledelse, som primært var....dansk…!

Jeg har arbejdet med at opbygge brands ud fra et hav af forskellige positioner og udfordringer. Og selv om udgangspunktet for Danske Bank er specielt, er opgaven alligevel ret klassisk: Banken skal bygge bro til den danske befolkning og til de meningsdannere, der påvirker os.

Der ligger et langt og sejt træk foran ledelsen i Danske Bank med at skabe kendskab til, hvad banken står for, og ikke mindst skabe tillid til, at det godt kan være et plus, at Danske Bank ikke længere er så dansk, at det gør noget. Foran ligger en spændende rejse med at genstarte et dansk brand, der både skal rumme den internationale erfaring og dansk kultur og værdisæt. Banken kan følge de helt enkle grundpiller i brand building:

1. Skab et klart DNA. Det skal være troværdigt, bygge på virksomhedens historie men række ud i fremtiden. Her vil man kunne finde balancen mellem fordelene ved et internationalt udsyn og det danske ophav.

2. Skab en relevant fortælling om hvad virksomheden står for, og hvordan den gør en forskel for kunderne og for sin omverden. Vær tydelig, ærlig og nærværende – det vil være naturligt at italesætte og aktivere det danske tilhørsforhold.

3. Fokuser på det, der differentierer virksomheden fra alle andre og gør den unik. Gør international ledelse til en fordel og vis det i ord og handling. Og hold hvad I lover!

Held og lykke på rejsen!

 
Eva Fog Bruun