Blog

Brands i en corona-tid

Corona 3.JPG
 
 

Tænketanken Sustainable Brands har postet en interessant artikel, der spinder rundt om den tanke, at nu hvor CEOs, investorer og politikere tilbringer mere tid ved køkkenbordene og har mere ro til at overveje vores fælles fremtid – så vil der for alvor ske noget med de langsigtede og bæredygtighedsfokuserede beslutninger https://sustainablebrands.com/read/walking-the-talk/with-more-ceos-at-home-with-their-children-could-this-pandemic-be-the-catalyst-sustainability-needs?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nl_200330.

Det er en rar tanke, og sikkert rigtigt. Bortset fra, at mindst lige så mange ledere og forretningsdrivende i disse dage må tænke helt kortsigtet i virksomhedens overlevelse.

Men lad os holde fast i tanken, for der er jo noget i den. At denne surrealistiske tid, hvor alting vendes på hovedet, giver næring til nye måder at se verden på, nye forretningsideer, og måske endda nye relationer mellem virksomheder, kunder og andre stakeholdere. Rigtig mange virksomheder og brands er trådt i karakter. Med nye økonomiske rammer for kunderne, nye måder at samarbejde på, og med opfordringer til at stå sammen – hver for sig. Det er en balancegang af de store. For kan brands tillade sig at udnytte krisen til at positioneres sig? Hvornår er det ægte, og hvornår er det bare et smart tiltag, der kun lige cruiser på overfladen, men hvor intentionen forsvinder, så snart vi er på den anden side af corona?

I min verden er det et klogt træk at tappe ind i den dagsorden, der fylder så meget pt. Det er helt OK at benytte sig af muligheden for at sætte sit brand tydeligere på landkortet - så længe det bunder i et reelt, langsigtet purpose og ikke i jagten på en overfladisk kendis-effekt.

Når det er på plads, følger den bedste strategi (stadig) tre vigtige principper: Vær relevant, gør en forskel og træng igennem. Der er mange bud på, hvordan de principper kan aktiveres. Analyseinstituttet Kantar har listet det, de ser er de 6 mest centrale greb i denne corona tid. Bliv klogere på dem i linket herunder. Det er en god start. Lad os gribe chancen for at styrke virksomheder og brands. Lad os gøre det med kunden i fokus og med øje for, at der kommer en tid efter corona.

 
 
https://www.kantar.com/Inspiration/Coronavirus/WEBINAR-How-brands-can-survive-the-COVID-19-crisis

https://www.kantar.com/Inspiration/Coronavirus/WEBINAR-How-brands-can-survive-the-COVID-19-crisis

 
 
Eva Fog Bruun