Gør som Peter Schmeichel!
Du ved det måske godt. At virksomheder i stigende grad har svært ved at fastholde sin position over tid. At forandringer i teknologi og markeder mere end nogensinde før sker med raketfart og kommer fra alle sider. Dine konkurrenter i morgen er ikke dem, du har i dag, og dine kunder bliver både mere uforudsigelige og mindre loyale. De hårde facts er, at virksomheder lever kortere og kortere tid. For 60 år siden lå virksomheder på USA’s Top 500 i gennemsnit på listen i 60 år. Nu er gennemsnittet 15 år.
Læren er enkel. Du kan ikke tillade dig at hvile på laurbæerne. Tværtimod bliver du nødt til konstant at have antennerne ude og være forandringsparat.
Det kræver, at du har fokus på, om det, du leverer, er unikt og interessant for dit marked - det er en klassiker. Det svære er at have modet til at ændre på din platform og vide, hvilken vej du skal gå, hvis dit ståsted pludselig ikke er så attraktivt som før - for dine kunder eller for dig selv. Det er faktisk ikke så ligetil.
Så hvad gør man for at lykkes med det? Man gør som Peter Schmeichel – en af Danmarks største eksportsuccesser i fodboldverdenen. Dette ikoniske fodboldbrand har brugt de seneste 6-7 år på at arbejde med at finde ind til, hvem han er, og hvad han gerne vil stå for. Han er lykkedes med at ændre måden, man betragter målmanden på et fodboldhold på. Og han har gjort tingene på sin egen måde. Nu er hans rolle en anden. Hvad skal være den nye vej...?
Peter Schmeichels rejse blev beskrevet i Børsen i fredags, og selv om tidshorisonten på de 6-7 år er en anden for de fleste virksomheder, er det et næsten karikeret billede på, hvad man gør i virksomheder, der arbejder seriøst med at fastholde et brand og et purpose, som tapper ind i det marked, de er en del af, og som reflekterer det, de gerne vil bidrage med: Man skal definere hvem man er, og hvad man gerne vil stå for – hvilken forskel man gerne vil gøre.
Jeg har aldrig før set i retning af fodboldens verden for at få inspiration til mit arbejde med at hjælpe virksomheder til hele tiden at holde deres brand relevant. Men det skal jeg nu. Man ved aldrig, hvor inspirationen kommer fra. Tak, Peter Schmeichel!
Læs selv mere her (dog kun for abonnenter): https://borsen.dk/nyheder/pleasure/en-maalmand-losner-grebet